zondag 3 februari 2013

Boeken

Het afgelopen jaar, ben ik ook meer gaan lezen. Mijn leestempo ligt niet zo heel erg hoog. Ik kan me ook niet elke dag even goed concentreren, als ik wil gaan lezen.
Toch heb ik in het jaar 2012 drie boeken gelezen, die voor mij stuk voor stuk van GROTE WAARDE zijn. Ik wil graag vertellen wat mij aansprak in elk van deze boeken.

Ademruimte van Matthijs Goedegebuure.

Matthijs Goedegebuure is Christenpsycholoog.
In dit boek staan allemaal korte hoofdstukken, met uiteenlopende thema's.
Het zijn soms best diepe onderwerpen. Bijvoorbeeld: Is een goed zelfbeeld echt nodig? Kun je in Gods Koninkrijk nou beter kwetsbaar zijn of sterk? Wat is de beste reactie op tegenslagen? Waarom is seksueel misbruik zo ingrijpend? Wat is geestelijke autoriteit? Hoe ontwikkel ik dat? Wie bepaalt mijn leven: God, Satan of ik? Hoe kom ik aan een positief toekomstbeeld? Heeft de Bijbel ook concrete tools voor mijn dagelijks leven? Waarom kom ik niet verder na zoveel gebed en bevrijdings-pastoraat? Wat is het verschil tussen christelijke en reguliere therapie?
Een greep uit de vragen waar Matthijs Goedegebuure in allerlei bijzondere artikelen op ingaat. Met inzichten die je wellicht nog niet kent, maar waarvan je direct weet dat ze waar zijn. Matthijs schrijft vanuit 20 jaar ervaring als psycholoog. En vanuit een diepe passie om mensen bewust te maken van hun echte identiteit in Christus en hun unieke talent.
Van oorsprong waren de hoofdstukken eigenlijk weblogs, e-mails, artikelen. Allen willekeurig samengebundeld tot dit boek.
Maar sommige hoofdstukken, waarin ik herkenning vond uit mijn eigen leven (en soms de worsteling daarin), brachten me op gedachten en inzichten die ik niet eerder zo gezien had.
Soms letterlijk daardoor meer Ademruimte. Een fijn boek om te lezen. Zeer verhelderend.



Lijden in Gods hand van Christa Rosier.

Christa Rosier is een vrouw, die lijden dagelijks in haar leven meemaakte.
Haar zoon is overleden toen hij 14 was en uiteindelijk is ze zelf ook aan kanker overleden.
In dit boek staat diepgaand verwoord wat de bijbel zegt over lijden en de dagelijkse zoektocht naar God daarin. Maar ook het je gedragen weten. Het is niet een boek van 'goedkope' antwoorden. Voor mij is het een boek van diepgaande herkenning. Als je een leven van 'doorleefd' lijden hebt, dan zal dit boek ook metgezel daarin zijn. Daarbij ook prachtige schilderijen van Christa in het boek verwerkt. Een troost en herkenning tegelijk.
Haar hele worsteling met het lijden, met God daarin, het vertrouwen, zoeken en (soms) vinden, staan in dit boek, afgewisseld met schilderijen van haar. Die hele worsteling met dat lijden, is een ware herkenning om te lezen. Maar ook het vertrouwen op een God, die groter is dan dat lijden. Heel mooi geschreven en verwoord en de schilderijen zijn ook prachtig.
Dit boek heeft me enorm geraakt! Dit is zonder twijfel het mooiste boek dat ik in 2012 gelezen heb. Enorm veel herkenning in dit boek.




Leven na de Genadeklap van Arie de Rover.

Dit is een boek, dat me dierbaar is. Met aansprekende voorbeelden en hedendaagse taal en pakkende oneliners, wordt er verteld over dat het leven vaak een leven in 'gevangenschap' is. De reden daarvan is dat je heel erg geneigd bent om 'je zijn', je eigenwaarde te laten afhangen van wat mensen van je vinden, wat je baas van je vindt, wat je man of kinderen van je vinden, of je wel genoeg geld hebt, etc.. Zoals in mijn geval: veel afwijzing betekent voor mij dat ik me niet veel waard voel. In dit boek staat ook vertelt dat je daarin niet hoeft te blijven zitten, in die 'gevangenis'. Er is een ander leven mogelijk. Namelijk 'je zijn' niet te laten voeden door al die aardse bezigheden en meningen en mensen, maar door God. God de Vader, Jezus. Dan heb je die meningen en successen en falen niet meer nodig. Gewoon, omdat je een geliefd kind van de Vader bent. Je hebt dan een andere 'identiteits-bron'. Als dat tot je doordringt, dan verandert niet alleen je 'zijn', maar ook je gedrag. Dat is een bevrijd leven (leven uit genade). Bij leven in 'gevangenschap' kun je van alles proberen in het veranderen aan je gedrag, om meer mee te tellen en meer erkenning te krijgen. Maar dat is allemaal van korte duur, vluchtig. Dat is buitenkant. Maar een bevrijd leven uit genade, komt van binnenuit.
De weg naar dat bevrijde leven toe wordt vergeleken met een geboorteproces. Allerlei obstakels (weeën), kunnen dat proces behoorlijk tegenzitten.
Laten we zeggen dat mijn leven, sinds ik 'de geheimen' ben gaan vertellen, midden in zo'n geboorteproces zit. Een zware bevalling. Hunkerend naar vrijheid. Verlangen naar vrijheid.
Een verlangen dat ook door dit boek aangewakkerd wordt.
Soms lijkt het of de weeën me terug willen duwen de baarmoeder in ('gevangenschap'). Maar een weg terug is er niet. Dus dapper op weg, met mijn Vader, naar dat vrije leven. Ik ben geroepen om vrij te zijn.

Wat Bijbelteksten die me hierbij aanspreken:
1 Kor 4:3-4 "3 Maar hoe u of een menselijke instelling over mij oordeelt interesseert me niet, en hoe ik over mezelf oordeel telt evenmin. 4 Ik ben me weliswaar van geen kwaad bewust, maar dat betekent niet dat mij niets ten laste kan worden gelegd. Het is de Heer die over mij oordeelt."
Galaten 5:1 "1 Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen."
Romeinen 8:1 "1 Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld".




4 opmerkingen:

  1. Hoi, het boek van Christa Rosier vind ik persoonlijk één van de betere boeken ooit. Zó puur, zó Echt. ZO is het; "het vertrouwen is groter dan het lijden"! Mede door mijn eigen ziek-zijn spreekt dit boek mij zo aan. Boek van Arie de Ruiter maakt nieuwsgierig. Lijkt een beetje geschreven in de mood van Henri Nouwen's Eindelijk Thuis?
    ( http://www.jhvannieuwamerongen.com/2012/12/christa-rosier.html )
    -hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien zoals ik het beschrijf wel ja. De schrijver heeft zich voornamelijk laten inspireren door Tim Keller.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi dat het boek "Ademruimte" een van de boeken dis die je hebt gelezen. Ik heb het boek ook en het geeft veel verdieping en inzicht. het geeft ademruimte. Het boek van Christa Rosier is ook heel aangrijpend.

    BeantwoordenVerwijderen