maandag 14 april 2014

Stille week - maandag

Gisteren nam ik je mee naar Pasen 2003, dat net als dit jaar op 20 april viel/valt.

Op die dag werd onze jongste zoon gedoopt. Het was een feestelijke, zonovergoten dag.

Wat zegt die doop me inhoudelijk? Ik wil hier geen theologische discussie gaan houden op welke leeftijd en op welke manier er gedoopt 'moet' worden. Want dat doet tekort aan wat ik geloof. Voor alle standpunten valt wel wat te zeggen, maar dan heb je het dus over de vorm en het ritueel.

Nee. Die doop van onze zoon laat me juist zien, dat het niet om de vorm of het ritueel gaat. Want met de kennis van nu (wetend dat hij 'beperkt' is), weet ik dat hijzelf nóóit zal kunnen kiezen, op welke leeftijd dan ook. Maar juist aan een kind als hij, daar verbindt God zich aan. Tot diep in zijn ziel. Hoe ik dat weet? Dat merk ik aan hoe hij reageert op muziek/plekken waar Zijn aanwezigheid is of verkondigd wordt. Hij wordt rustig van orgelmuziek. Vertoont verhoogde alertheid bij het Avondmaal. Kan genieten als er gezongen wordt in de kerk. Luistert met genoegen naar kinderliedjes, ook met een 'boodschap'. Hij zal het nooit op verstandsniveau kunnen begrijpen. Maar er gebeurt iets in en met hem. Dat merken wij aan hem.

Zijn doop maakt voor mij duidelijk dat Zijn liefde er eerst was. 1 Joh 4: 10 Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden.

Zijn liefde is onvoorwaardelijk. Je kunt niets doen of laten om Zijn liefde groter of kleiner te maken.

Het hangt niet af van ónze werken. Onze werken zijn hooguit het gevolg van Zijn liefde (vrucht).

Onze zoon kan letterlijk niets doen om Zijn liefde te verdienen. Daar denkt hij niet eens over na. Het IS er gewoon! Dat hij gedoopt is, bevestigt voor mij dat wij/hij niéts kunnen doen om Zijn liefde te verdienen. Zelfs het dopen geschiedde aan hem. Daar kon hij niets aan doen of laten.

Zo wordt Hij dagelijks ondergedompeld in Zijn liefde. Veel meer, dan wij, beperkte mensen hem kunnen geven. Hij schiet niet te kort. Wij wel. Wij staan machteloos.

Zijn doop is hierin voor mij een les. Door alles wat ik meegemaakt heb, en hoe ik zelf (geworden) ben, heb ik bijna een natuurlijke neiging in me om mensen te pleasen. Ik vind het vreselijk om mensen teleur te stellen of pijn te doen (omdat ik zelf weet hoe dat voelt?). Dus zal ik (bijna) alles doen wat mensen van me vragen. Ik zeg (te) snel 'ja'. Zegt meneer A dat ik links moet, ga ik links. Zegt een dag later meneer B dat ik rechts moet, ga ik rechts. Ik heb nooit geleerd om naar mijn eigen grenzen te luisteren en herken ze van een ander ook slecht.

Een voorbeeld van pleasen in mijn leven:

Ik ben zelf ook als baby gedoopt. Ik ben in mijn leven ook mensen tegen gekomen, die het heel wijs hadden gevonden, als ik zelf die keus zou maken en me zou láten dopen (dan ben ik 'gehoorzaam' en zal Hij alles goed maken in mijn leven...). En ik had het nog bijna gedaan ook... om die mensen niet teleur te stellen. En dat is nóóit het juiste motief om zoiets te doen. Maar zover gaat het pleasen bij mij. Ondertussen weet ik dat Zijn liefde niet afhangt van wat IK voor Hem doe en sta ik volledig achter de keuze die mijn ouders destijds in volle overgave voor mij maakten.

Voor mij is het Pasen, als ik mag opstaan uit dit 'please-gedrag'. Als ik mag opstaan en mijn grenzen mag leren voelen en die van anderen respecteren. Dan is het Pasen.

Morgen neem ik je graag mee langs de doopbelofte die we deden toen onze zoon gedoopt werd en wat dat voor mij nu betekent. Lees je morgen weer mee?



  

3 opmerkingen:

  1. Dank je wel. Deze blog is voor mij een Zegen. En dat zeg ik niet om je te pleasen, maar omdat het zo is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit vindt ik een heel mooi blog getuigenis! Die van gisteren ook gelezen, maar daar had ik duidelijk minder mee als met deze.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel Jedidja. En ja, Mariet. Dat kan/mag. Die van gisteren was een inleiding op de rest. Bedankt voor je woorden.

    BeantwoordenVerwijderen