donderdag 15 mei 2014

Mijn handtas

Verliefd viel mijn blik op mijn nieuwe handtas. En daarover gaat deze Blog. Over een handtas en vrouw-zijn.


Afgelopen zondag kreeg ik voor Moederdag deze nieuwe handtas.

Door alles wat ik meegemaakt heb in mijn leven, heb ik me eigenlijk nooit echt vrouw kunnen voelen. Ik ben me mannelijk gaan gedragen, ik kleedde me mannelijk. Het was een schild, om mezelf te beschermen tegen de boze buitenwereld. Voor mijn gevoel waren mannen sterker en dan kon mij niet zoveel kwaad gedaan worden. Bovendien ben ik ook wel in mijn vrouw-zijn beschadigd, door de dingen die me zijn aangedaan. Ik haatte mijn vrouw-zijn-lichaam. Je zult me nog steeds niet zo snel in écht vrouwelijke kleding zien. Hooguit op de camping, waar niemand me kent. Op warme dagen trek ik dan een leuk jurkje aan.

Nu ben ik een jaar of 5 geleden voor het eerst aan een handtas begonnen. Tot die tijd, torste ik alles in mijn broekzakken mee, zoals mannen dat ook doen. Totdat ik door iemand in de kerk daar op aangesproken werd: 'een vrouw hoort een handtas te hebben'. Gevoelig als ik was voor 'kritiek' van anderen (want ik voelde dat natuurlijk als afwijzing en wilde graag meetellen), kocht ik een handtas. In het begin ging die vooral mee naar de kerk. Om te laten zien dat ik er bij hoorde (pleasen!!!). Later ging hij heel voorzichtig mee naar meer gelegenheden. En pakweg de laatste twee jaar, nam ik hem overal mee naar toe! 
Maar na 5 jaar, begon hij te slijten en was hij aan vervanging toe. En dat gebeurde. Afgelopen zondag.

En de handtas heeft een magisch effect op me! Ik ben er trots op. Hij is van mijn mannen. Maar meer nog: ik voel me er vrouw mee!!! Niet om gezien te worden, maar gewoon... Omdat ik al geliefd bén. Geliefd door mijn Hemelse Vader. Het kan me niet schelen wat mensen van deze handtas vinden. En ik voel me er vrouw mee, meer dan ik mezelf ooit vrouw gevoeld heb.
Ik ben verliefd op de handtas! Ik kan mijn blik er niet vanaf houden. Deze handtas hoort bij een hele bijzondere VROUW. En dat ben IK. 
Ik ben niet alleen verliefd op de handtas. Maar ook op mezelf hierdoor. Zoals Hij ook verliefd is op mij. Hij laat mij zien wie ik ben... een VROUW!

Mijn oude handtasje.


1 opmerking:

  1. Mooie blog. Dit vind ik echt heel waardevol om van jou te weten.

    BeantwoordenVerwijderen