zaterdag 7 juni 2014

Bevestiging

Er moet me één ding van het hart:

Er is een vrouw in mijn leven die de volgende woorden spreekt:

'Is die bril nog wel in de mode'.
'Je haar is niet mooi geknipt'.
'Je knippert zo veel met je ogen'.
'Je wordt wel dik'.

Ik ben er de laatste maanden op gaan letten. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van vele uitspraken. Maar tegenover deze woorden staan géén bevestigende woorden.
Is dit uit zorg gezegd? Is het 'opbouwende kritiek'? Ik weet het niet. Maar als er geen andere woorden tegenover staan, is het niet fijn. En ik durf er niets van te zeggen, omdat ik van deze vrouw houd en haar niet wil kwetsen. Misschien heeft ze wel nooit geleerd, hoe ze liefde moet geven en bevestigen (dat is ook zo, door eigen gebrokenheid). En dat snap ik. Ik houd van haar en draag het dus maar.

Het bijgevoegde plaatje geeft wel aan, hoe gevoelig je kunt zijn, voor wat anderen van je vinden. Zowel positief (dat wil ik graag horen; bevestiging), als negatief (daar kruip ik van in mijn schulp.... verstop ik me...).

Ik houd me hieraan vast: Het gaat er niet om wat mensen van me vinden, maar wat Hij van me vindt. Maar een worsteling is dat wel, als je van de meest dierbare vrouw in je leven, zinnen als hierboven hoort en niéts anders dan dat.

1 Korintiërs 4:1-5

Men moet ons beschouwen als dienaren van Christus, aan wie het beheer over de geheimen van God is toevertrouwd.Van iemand die deze taak vervult, wordt verlangd dat hij betrouwbaar is. Maar hoe u of een menselijke instelling over mij oordeelt interesseert me niet, en hoe ik over mezelf oordeel telt evenmin. Ik ben me weliswaar van geen kwaad bewust, maar dat betekent niet dat mij niets ten laste kan worden gelegd. Het is de Heer die over mij oordeelt. Houd dus op te oordelen en wacht de tijd af dat de Heer komt, omdat hij het is die aan het licht zal brengen wat in het duister verborgen is en zal onthullen wat de mensen heimelijk beweegt. En dan zal God het zijn die ieder de lof geeft die hem toekomt.


3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook een gewillig doelwit voor irritante opmerkingen helaas. Ik ben meestal niet zo adrem met dat soort dingen en lach vaak een beetje mee ofzo, maar wordt daarna altijd best wel boos, dan zit ik te tieren op mijn fiets. :( Wat ik wil leren is het volgende te zeggen: "Oh, vind je? Ik vind van niet.' en me dan om te draaien en iets anders te gaan doen. Dan is het gesprek maar af. Ik vind het maar vervelend, die mensen die zo nodig eerlijk moeten zijn en het belangrijk vinden dat ze zeggen wat ze denken. Dan denk ik, dacht je maar aan belangrijkere dingen. Niks van aantrekken (en af en toe lik op stuk geven, maar dat is vast geen christeijk advies :))

      Verwijderen