vrijdag 30 januari 2015

Mijn verhaal in EVA 1

Gisteren kwam de eerste EVA van 2015 uit.

Daar stond in een kader bij een artikel mijn verhaal in.


Dit is de tekst ervan:

‘Ze zeiden schele, druif, slome. Daar ga je in geloven’

Ingeborg van Vliet (47), getrouwd en moeder van twee jongens, werd tot haar zeventiende veel gepest. “Achterna zitten, spullen verstoppen, briefjes door de brievenbus stoppen. Daar werd ik heel onzeker door. Ik probeerde mijn best te doen erbij te horen, maar ze negeerden me en sloten me uit. Ik was diegene die steeds als laatste werd gekozen. 
Pas op de havo, toen het pesten gestopt was, begon de impact van het pesten door te dringen. Ik ging negatief over mezelf denken, en dacht zelfs aan zelfmoord. 

Pas sinds vijf jaar kan ik hier over praten. Ik ontdek steeds meer dat ik mezelf mag zijn; dat ik niet het lelijke eendje ben, maar een mooie zwaan, de koning van de vijver! 2 Samuël 9 gaat over Mefiboseth die aan beide benen verlamd is. Hij voelde zich als een dode hond, en zo denk ik op zwakke momenten ook over mezelf. Maar ook al bleef de verlamming, Mefiboseth mocht wél bij de koning aan tafel zitten. 
Het is een levenslang leerproces om te beseffen dat het niet gaat om hoe anderen over me denken, maar hoe God over mij denkt. Dat is allesbehalve makkelijk! Ik stink er soms met beide poten in om naar het oordeel van mensen te luisteren. Zoals er vroeger foute dingen tegen mij gezegd zijn, moet ik mezelf nu weer continu toespreken, nieuwe gedachten ontwikkelen, zodat het steeds vertrouwder gaat voelen.”


Als je meer wilt weten over dat lelijke eendje en die zwaan: http://kwetsbaarheid.blogspot.nl/2013/12/kwetsbaar.html

En als je meer wilt weten weten over dat verhaal uit 2 Samuel 9: http://kwetsbaarheid.blogspot.nl/2013/01/een-koningskind.html


2 opmerkingen:

  1. Mooi hoe je bent gegroeid en dat zo kan omschrijven! Leuk dat je in de Eva staat! Ik krijg helaas geen Eva door de brievenbus, dus goed dat je het deelt!

    BeantwoordenVerwijderen