dinsdag 9 februari 2016

Op weg naar Pasen 2016, deel 1

Dit is alweer het derde jaar dat ik jullie in mijn Blog meeneem op weg naar Pasen.
Vandaag deel 1.
En hoeveel delen er nog volgen?
Ik weet het niet.
Het moet voor mij geen moeten worden.
Als de Geest me wat ingeeft om te delen, dan komt het er.
En anders komt het er niet.

De kalender van het kerkelijk jaar geeft aan dat morgen de lijdenstijd/vastentijd/40-dagentijd begint.
Ik gebruik even alle 3 deze termen, omdat ze alle 3 door elkaar heen gebruikt worden in de kerken en daarbuiten.

Even een stukje geschiedenis in mijn eigen woorden weergegeven:
Het begint bij carnaval.
Een van oorsprong katholiek feest.
Lekker feesten, voordat 40 dagen van vasten beginnen.
40 dagen na carnaval is het Pasen. Te beginnen bij As-woensdag.
Maar, als je gaat tellen kom je wel op 46 uit!
Nu dat zit zo:
De 40dagentijd begint op Aswoensdag (de dag waarop men vroeger na de carnaval een askruisje ging halen, als boetedoening en inkeer en opstap naar het vasten).
En vervolgens ga je tellen, maar de 6 zondagen hoef je niet mee te tellen!
Zondag hoef je niet te vasten!
Zondag is het feest.
Dan vier je dat het leven van Hem komt en Hij de verlosser is.
Een dag om te vieren en dus niet om te vasten.
Zo kom je dus aan 40 dagen.
Het zijn 40 dagen als voorbereiding op het grote feest van Pasen.
Met de week voorafgaand de Lijdensweek.
Beginnend met Palmzondag (intocht in Jeruzalem),
Witte Donderdag (laatste Avondmaal),
Goede Vrijdag (het sterven van Jezus),
Stille Zaterdag (een dag van waken en bezinnen),
Paasfeest! (Jezus' opstanding).

46 dagen na carnaval (40 + de 6 tussenliggende zondagen) is het Pasen.
Op de 50e dag na Pasen is het Pinksteren (Pinksteren komt van het Griekse woord voor 50).
Dus eigenlijk precies 7 weken na Pasen.
Precies 10 dagen voor Pinksteren is het Hemelvaartsdag. Die valt dus altijd op een donderdag.
Jezus staat eerst op. Gaat dán naar de Hemel. En dan vieren we dat Hij Zijn Geest aan ons gaf.

En wanneer het carnaval is? Even Googelen en je zult het antwoord hebben:

Datum van carnaval

De carnavalsdatum vindt zijn huidige oorsprong in de kerkelijke kalender, die gerekend wordt vanuit Eerste Paasdag. Paaszondag is, volgens het Concilie van Nicaea (325 na Christus), de eerste zondag na de eerste volle maan na het begin van de lente (21 maart). De vastentijd begint 40 vastendagen voor Eerste Paasdag, waarbij zondagen niet mee tellen. De eerste Carnavalsdag valt dan zeven weken voor Eerste Paasdag. Carnaval begint officieel op zondag.
Pasen kan op zijn vroegst op 22 maart vallen en op zijn laatst op 25 april. Als gevolg daarvan is het vroegst mogelijke carnaval op 1 februari; de laatst mogelijke datum is 9 maart.

Onze westerse wereld is afgestemd op deze feestdagen. Zo zijn de kinderen vrij op deze berekende 2e Paasdag, 2e Pinksterdag, met Hemelvaartsdag, etc.

Jezus zelf vierde ook Pasen. Het Joodse feest Pesach. Dat is dus een ander feest dan ons Pasen. Want Jezus was eenvoudig nog niet opgestaan. Maar het Joodse Pesach heeft wel veel verwijzingen naar het latere wonder dat geschied was. Jezus zelf was het Lam. Jezus zelf werd het brood dat gebroken werd. Het Joodse Pesach heeft niet die niet-Bijbelse berekening wanneer Pasen valt. Het Joodse Pesach is ergens eind april en duurt een week. In die week leed en stierf Jezus en stond op op het Feest van de Eerstelingen.

De vroege kerk heeft structuur aan willen brengen in het kerkelijk jaar. En zodoende is 'onze' berekening ontstaan.

Nu vind ik dat zelf met mijn autisme ook wel prettig, enige structuur. Ik houd er van. Niet als wet, maar het helpt me juist in het verlangen om te leven vanuit Hem. Het zijn reminders van Zijn genade voor me.
Maar vaak moet ik daar in groeien in die reminders... zeker als het zo vroeg valt...

Vanmorgen schreef ik op FB dit:

Carnaval zo vroeg dit jaar.
4 weken na een tijd van advent, kerst, oud&nieuw en verjaardag,
Ben ik nauwelijks bekomen,
Of de vasten/lijdenstijd is alweer gekomen.
Ik ben er mentaal helemaal niet klaar voor.
Voel de onrust van de voorgaande tijd nog in mijn botten. 
Nu weer iets te 'moeten' maakt me onrustig.
Op mijn tijdlijn verschillende prachtige boeken gezien, die MIJ zouden kunnen vormen in de 40dagentijd.
Maar zelfs daar lijk ik zo snel niet aan toe.
Het enige wat ik nog meer wil leren beseffen is wat ik in een cursus van Henk Binnendijk leer: Dat Hij niks opheeft met wat ik voor Hem doe. Ik mag beseffen dat het enkel en alleen van Boven /Hem komt. Of ik nu 10 of 0 van zulke boeken lees in de vastentijd. Verwondering om wat Hij deed voor/aan Mij. Dáár mag ik me in oefenen. En in overgave van het ontvangen daarvan. Dat ik mag worden wat Hij voor ogen heeft.
Dan hoef ik enkel 40 dagen te genieten van de ontspanning die dát geeft.

Ingeborg van Vliet's photo.

Ik lees op dit moment dus het boek van Henk Binnendijk over Gods verlangen.
Dat doe ik aan de hand van een cursus van www.bijbelstudie.net
Erg leerzaam. En ik hoop dat het ook een beetje land. Waar het om gaat is dat Gods verlangen is dat Hij het geeft aan ons. Leven van Boven naar beneden. Van de Hemel naar de aarde. En niet andersom. Andersom, is onze menselijke natuurlijke manier.
Maar het feest van Pasen laat zien dat er een weg is van Boven naar beneden. Naar de mens kun je zo'n reddingsplan niet eens bedenken. Maar het was er wel. Om jou, om mij verder te laten groeien naar Zijn evenbeeld, als een bruid van Hem. Het is enkel Genade. Als ik daar iéts van mag ontdekken is de 40dagentijd van 2016 nu al geslaagd.


2 opmerkingen:

  1. Mooi en duidelijk beschreven, zo heb ik het ook geleerd en ik vind die vaste tijden net als jij wel prettig

    BeantwoordenVerwijderen