vrijdag 18 maart 2016

Het CIZ

In mijn vorige blog meldde ik het goede UWV-nieuws.
Vandaag gebeld door het CIZ. Om een telefonische afspraak te maken om opnieuw te keuren of onze jongste zoon vanaf 2017 opnieuw onder de WLZ (=Wet Langdurige Zorg) mag vallen. Bellen om een belafspraak te maken. Dat wordt a.s. dinsdagmiddag tussen 15.00u en 16.00u. Onze zoon valt onder de WLZ qua zorgindicatie omdat hij Langdurige Zorg nodig heeft. We hebben nu net weer een beetje alles op de rit, qua indicatie die we hebben. Maar wat doen die mensen bij het CIZ? Ze geven een langdurige zorg-indicatie af voor telkens een jaar. En elk jaar moet/mag je weer gaan bewijzen dat we de zorg toch echt nodig hebben en wel langdurig. Want nee mensen. Autisme geneest niet en verstandelijk zal hij ook niet verder groeien dan hij nu is (ongeveer anderhalf jaar). En toch moet dat elk jaar weer 'gekeurd' worden. En een moeder met autisme? Dat zal hun een worst zijn. Zodra ze maar ruiken dat er ook maar een uurtje onder de 'gebruikelijke zorgplicht' kan vallen, gaat dat onmiddellijk weer van de indicatie af. Op zulke momenten voelt het leven even als een gevecht. Waarom dat moeten vechten... Of we niet genoeg aan ons hoofd hebben... Met de aankondiging van zo'n telefoontje voelt het alsof ik de regie verlies en die in handen ligt van een wel of niet meelevende vrouw (het zijn meestal vrouwen) van het CIZ. Hoe strikt wil ze alle wetten toepassen, of durft ze ook genadig te zijn? Ik weet van mijn man die bij de Sociale Dienst werkt, dat dat soms best een lastige spagaat is. Hoe het ook zij... Deze aankondiging heeft me onrustig gemaakt. De volgende keuring... Ik wil rust! En ook onze zoon wil die rust. En niet wÊÊr moeten veranderen van uren en instellingen... Eigenlijk wil gewoon het hele gezin rust!


3 opmerkingen:

  1. Ohhhhh.....dat dat net nu komt !!! Dat is nou de bureaucratie hier in Nederland, ook ik mag het ieder jaar doen voor mijn dochter. Ik hoop dat je iemand treft die meelevend en begripvol is en snapt dat een zoon zoals jullie hebben met al zijn beperkingen niet " ineens " genezen is, dat zouden we wel willen en zou fantastisch zijn maar we leven, helaas, nog steeds in een gebroken wereld. Meid ik hou dinsdagmiddag vrij waarom ?? Omdat ik zeker weet dat bidden helpt en ik ga doen wat ik kan doen, en dat is in gebed met Hem, bidden voor rust in jullie gezin, voor een goed gesprek zonder discussie, uitleg en voor iemand die begripvol is want dat gun ik jullie: Rust, rust en geborgenheid in Zijn eeuwige allesomvattende Vader armen. Ken je opwekking 697 ?? Al wat ik ben, leg ik in Uw hand, ik geef mijzelf volledig. Mijn leven rust in de palm van Uw hand ik ben van U voor eeuwig.....en zo gaat dit lied nog door. Zijn zegen, Zijn rust en Zijn liefdevolle armen om jou, om je man en om je kinderen......dat bid ik voor jullie 🙏đŸģ🙏đŸģ🙏đŸģ🙏đŸģ🙏đŸģ🙏đŸģ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moeilijk voor jullie hoor elke keer. Zoek en vind rust bij Hem alleen. Hij draagt jullie ook hier weer doorheen!

    BeantwoordenVerwijderen