vrijdag 1 april 2016

HET MOET EN HET ZAL

Pfff... Triggers leren herkennen, zodat ik niet eens rood hoef te worden.
Ik heb er vandaag één onderschept.
Ik merk dat niet iedereen gelijk mijn plannen begrijpt.
En dan word ik onrustig.
IEDEREEN - jij en jij en jij - MOET EN ZAL MIJ BEGRIJPEN.
En wat is dat vermoeiend.
Wat word ik dan dwangmatig.
Dan wil ik het 100x vertellen.
In tweets op FB en in privé-berichten.
Ik dram en ik dram.
Nou ... als ik dram... is dat vaak al een signaal dat ik richting rood ga lopen.
Drammen/claimen is een signaal van overprikkeling.
Een roep om duidelijkheid.
Want dat jij en jij en jij het niet begrijpen is verwarrend voor me.
Dus nog éénmaal een uitleg en dan laat ik het drammen los.
Dan ga ik genieten van het weekend, dat hopelijk héél groen gaat worden.

Ik heb 2 verschillende rode kaarten (en dan nog voor elke verdieping, dus totaal 6) formaat A4.
Van beide kaarten is de voorkant hetzelfde.
Die kaart moet ik pakken als ik in mijn hoofd doorraas (zoals nu dat ik wil dat iedereen me begrijpt).
Mijn mind is dan full.
Dus ik moet STOPPEN met rasen.
Die kaart is mijn noodrem.


Dit is stap 1.
Staat ook op de kaart.
Vervolgens kan ik de kaart omdraaien en kan/mag ik de rest van de stappen doorlopen.

Er zijn 2 situaties.

1. Ik ben alleen (of alleen met man of oudste) thuis.
Dan kan ik deze kaart gebruiken:



2. Ik ben alleen met de jongste thuis óf met het hele gezin thuis.
Dan pak ik deze kaart:


Zoals je ziet is de situatie met alleen de jongste thuis een aparte. De verantwoordelijkheid en de zorg voor hem moet ten alle tijden door gaan. Dus het enige wat rest als ik dan rood ben, is me letterlijk over te geven aan zijn ritme. Of hij nu gilt, of het samen wandelen betekent. Het is een letterlijk overgeven aan in-het-nu-zorgen-voor-hem. Om uiteindelijk ook bij de smiley uit te komen. Als het hele gezin thuis is, kan ik naar zolder (zoals nu). Want dan kan mijn man de zorg voor de jongste overnemen. Op de bank, zoals in het eerste plan, is geen optie. Teveel reuring in huis.

Nou. Nu kan ik het drammen loslaten.
Fijn weekend.

2 opmerkingen:

  1. wat moeilijk is dat dan he. Je wilt niet dramen en clemen maar van uit je autisme kun je bijna niet anders. Vind het knap dat je probeert het te leren en voor te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind niet dat je dramt of claimt .....zo voelt het voor mij in ieder geval niet en ik zal je er ook nooit over aanvallen want weet hoe moeilijk het is en hie fijn het is als mensen een bevestiging geven. Ik heb respect voor je dat je het zo mooi kunt verwoorden iedere keer en je je zo open op durft te stellen. Ik wens je een fijn weekend ❤️

    BeantwoordenVerwijderen