dinsdag 26 april 2016

Reguleren

Om manlief voor nu even niet meer 'lastig te vallen' met mijn verhaal (zie deze Blog: http://kwetsbaarheid.blogspot.nl/2016/04/mijn-voorwaarden.html), heb ik deze collage gemaakt om mezelf te reguleren.


Voor wie mijn handschrift (wat ook autistisch is ;-) ) niet kan ontcijferen:
"Als kind was ik gelukkig als oom S. me hielp al zingend het kamp te reguleren. Na zulke 'evenementen' zit en zat ik vol van deze ervaring" (en dan verwijs ik naar de 2 gedichten die mijn intense gevoel weergeven).

Zo moet het zijn; 
het zingen van God,
heel zacht door alles heen,
een teder zonlicht op de dingen die goed zijn, 
dood zijn en gemeen.
Leo Vroman


Zoek Zijn aangezicht waar vreugde is:
wie zingt, ziet met hartsogen,
ziet soms poorten even opengaan.
Hem leren loven wordt een eeuwigheid.
Lloyd Haft, naar Psalm 100

Dat ik ook het positieve (dat net zo goed een diepe interne prikkel voor rood worden kan zijn) moet reguleren, komt vaker voor bij autisme. Kijk maar naar dit jongetje: http://www.metronieuws.nl/xl/2016/04/autistisch-knulletje-breekt-tijdens-concert-coldplay.
Dit jongetje kan zijn blijdschap ook niet reguleren. Hij is door het dolle heen, tot huilens toe. Dat zijn de momenten dat ik van blijdschap dingen 100x op FB/twitter ga herhalen. Of IRL herhalen en herhalen. Overstuur zijn ziet er anders uit: Gillen, stampen. Niet te verwarren met agressie (want die verwarring wordt door anderen al snel gemaakt!). Zoonlief gaat in paniek op zichzelf slaan, maar is NIET agressief.

Lekker gereguleerd nu.
Het was goed om het op deze manier te doen. Een tip voor mezelf. In plaats van manlief door mijn geratel en herhalen over de kling te jagen, is het goed dat hij zijn grens en behoefte aangeeft en ga ik verder reguleren door bijvoorbeeld een gedicht te maken of zo'n collage. Ook een soort 'rood-plan'.

2 opmerkingen: