maandag 18 juli 2016

Impulsief

Ik heb last van een vervelende kwaal in mijn leven: impulsiviteit. 
Vooral als ik groen ben, kan ik overal ja op zeggen, zonder te beseffen waar ik me nu weer aan verbonden heb. 
Als ik groen ben, wil ik graag groen blijven. Hoe blijf ik groen? Door niet al te veel prikkels in mijn leven toe te gaan voegen. In rust mijn dingetjes in mijn eigen tempo doen. 
Heel vaak krijg ik het advies: 'ga er eens uit! Afleiding zal je goed doen!'. 
In het rood weet ik ondertussen dat dat averechts werkt. Dan ga ik namelijk prikkels toevoegen, waar ik al zwaar overprikkeld ben. 
In het groen heb ik nog niet zo door dat dat niet werkt. 
Dan denk ik zelf ook: 'afleiding zal me helpen niet zo snel rood te worden. Het helpt als ik niet in mijn eigen kringetje blijf ronddraaien, dat ik onder de mensen ben, etc.. Dan ben ik minder gefixeerd op mogelijk rood worden. Het zal me goed doen'. 
Als ik groen ben, denk ik zo. 
Overmoedig door mijn goed-voelen ga ik dan impulsief vanalles doen. 
En maar prikkels toevoegen... 

Zo heb ik me een maand geleden aangemeld voor vrijwilligerswerk. 3 uurtjes per week. Heel impulsief. Op internet zie ik iets voorbij komen: BAM! Vrijwilliger op de wijkbus in onze woonplaats. 



Ik houd van auto rijden en lekker wat zinnigs doen, zal me goed doen...
Ik heb een introductiemiddag meegedraaid. Een hele overwinning. Vond het best leuk...
Maar toen zou ik starten... 
De eerste keer dat ik zou rijden was mijn moeder ziek...
De tweede keer dat ik zou rijden was ik zo rood als een tomaat (op de dag van mijn liegen, 2 weken geleden)...
De derde keer dat ik zou rijden was vandaag.... Maar de mentor van zoonlief kwam vandaag bij zoon het diploma uitreiken en kon alleen vandaag... Wat heeft voorrang???

Al drie keer af moeten zeggen. En besloten dat maar definitief te doen. 
Zoals je kon lezen in die blog over 'zorgen voor', is mijn leven al vol zat zónder al die extra dingen. Krijg ik het zó al bijna niet rondgebreidt. Pfff... Wat een falen... Waarom zeg ik overal zo impulsief ja op en waarom ga ik allerlei verbintenissen aan als ik groen ben? Omdat ik het ook echt leuk zou vinden! Maar kennelijk heb ik niet geleerd van eerdere projecten die ook teveel prikkels bleken... Of ik het ooit leer? Dat hoop ik. Maar volgens mij heb ik dat 800x eerder gehoopt. 

1 opmerking:

  1. Maar waarom is dat nu falen? Ja, je was impulsief met goede bedoelingen. En nee, bij nader inzien was het niet handig. Weet je, dat overkomt een ieder weleens. Niet om jouw "probleem"(ik zet het tussen aanhalingstekens omdat ik niet zo goed weet hoe te benoemen", te bagatelliseren, integendeel. Ik heb het ook regelmatig (gehad, wijsheid komt met de jaren), dat ik weer eens wat af moest zeggen, omdat het me toch niet lukte. Is dat falen? Beter iets afzeggen wat niet lukt, dan nooit eens ergens aan beginnen! Hartelijke groet, Margé

    BeantwoordenVerwijderen