donderdag 15 september 2016

Mijn dwangneuroses

 

Mijn vaste volgers weten het: ik heb vanmorgen gekleurd en dat is ver buiten mijn comfortzone!!!!

Maar ook kleuren gaat niet zonder dwangneuroses. Ik heb een bakje kleurpotloden staan. 

 

En al vanaf mijn zeer jonge jaren draag ik alleen digitale horloges.

 

Wat heeft dat met elkaar te maken? 
Nou, de tijd bepaalt wat ik doe. 
Je ziet dat het op mijn horloge 11.33 is. 
In het bakje zitten minder dan 33 potloden. Ga ik delen. 
33 is deelbaar door 3 en 11. 
11 is ook nog te groot. 
Dus in dit geval neem ik het derde potlood van bovenaf gezien. 

De tijd bepaalt of ik een T-shirt van de even of oneven stapel aantrek. 
En daarna weer het hoeveelste T-shirt van de stapel. 
Zo kies ik er ook een broek bij.
Als puber kon ik daardoor met vloekende kleuren rondlopen, omdat de tijd dat zo bepaalde.
Nu let ik wel meer op wat staat. Dus ben iets flexibeler geworden met de tijd-neurose. 

Ik maak een lijstje wat ik op een dag moet doen. 
Geeft de tijd 24 aan, dan kies ik de zesde activiteit. (24 is deelbaar door 6).
Bij het kiezen van wéér een activiteit kijk ik opnieuw op mijn digitale horloge. 

Als ik op de fiets ergens heen ga, bepaalt mijn horloge of ik een rondje links- of rechtsom maak. 

Dus zie je me vaak op mijn horloge kijken? Dan ben ik weer bezig met het maken van een tijd-gestuurde-keuze.

 

Met zulke toffees doe ik het anders. Die trek ik blind. 
Ook een dwangneurose. 

Na 44 jaar deze dwangneurose hanteren vond ik het tijd er eens iets over op te schrijven. Ik zeul er zo alleen mee rond. Maar ik heb er geen last van. Het is voor mij helpend. Het is mijn eigen structuurtje. En neem me alsjeblieft mijn eigen structuurtjes niet af. Het helpt me juist om overzicht te hebben in voor mij vaak onoverzichtelijke dingen. Zo'n structuurtje afnemen, omdat zo'n neurotisch gebeuren niet zou horen, is hetzelfde als mijn been afhakken omdat er een kalknagel aanzit. Het is een tool die ik mezelfaangeleerd heb, om te kunnen lopen in een chaotische wereld. Zo heerlijk mijn tool. En ik ben er niemand mee tot last. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten