zaterdag 15 oktober 2016

Kloosterdagen Brecht, de start van mijn 50e levensjaar.

Ik werd donderdag 49. 
En ik vond het heel bijzonder dat zich de gelegenheid voordeed om mijn verjaardag te kunnen vieren met Gods gezin in het klooster in Brecht. Ik was er met een groep via www.kloosterdagen.nl

Ik ben één keer eerder in een klooster geweest. Ook met een groep. In 2005 in Huissen. Dus ik wist al een beetje wat ik kon verwachten. 
De ontvangst, het meemaken van de getijdengebeden, de eucharistie om 7.00u in de ochtend (de dienst van 4.30u sloeg ik maar over), de completen voor het invallen van de nacht, de heerlijke maaltijden in stilte, het gezellige samenzijn met de groep 's avonds (met een Westmalle biertje er bij). De liefde van God. Want ik ontving deze dagen echt als een geschenk van Hem.

Dit schreef ik aan het einde van mijn verjaardag op FB: 
'7x7. 
Het getal van de volheid. 
49 jaar. 
Kamernummer 7. 
Volkomen ondergedompeld in God's Liefde. 
Een kaars door gastenzuster Theresia voor mij ontstoken voor warmte in mijn nieuwe (50e) levensjaar. Een jubeljaar, zei ze. 
Ondergedompeld in vele felicitaties. 
Wat een cadeau om zo je verjaardag te vieren. 
Dank aan jullie voor de felicitaties. 
Ik blijf tot zaterdag in deze rust en liefde hier. Ik ontvang het als een verjaardagscadeau van Hem voor Zijn dierbare dochter. Tranen van geluk.'

 

 

 

Met die zelfde tranen vandaag ook weer afscheid genomen. Van de zusters. Van de plek. Van de stilte. Van de groep. Het is nu letterlijk weer schakelen. 
We hebben prachtige bijbelstudies gehad van Arie Jan Mulder over Joh 4 (Samaritaanse vrouw ) en Joh 8 (overspelige vrouw). Jezus spreekt niet aan op het gedrag. De gedragsverandering begint ná de genadevolle ontmoeting met Jezus. Zo mooi en liefdevol werkt Hij. En ik merk het de laatste maanden ook aan mijn eigen gedrag. Verandering door liefdevolle ontmoeting met Hem, doordat Hij niet oordeelt!!

Enkele citaten: 
'Jezus wijst niet. Hij wenkt.'
'Jezus is verworpen uit Jeruzalem en als verworpene ontmoet hij de verworpen vrouw'.
'Hij komt in de situatie waar je in zit, naast je zitten'.
'Hij móest door Samaria om daar zo'n ontmoeting met haar/jou/mij te hebben'.
'God wordt zichtbaar in de ontmoeting met anderen'.
'Je eert God met je gedrag en door hoe je met de ander omgaat'.
'Jezus probeert niet ons gedrag te veranderen (heeft het er zelfs niet over), maar wil de relatie met Vader en anderen herstellen, en daardoor het hart veranderen, wat gedragsverandering tot gevolg heeft'.
'Je leven is een tempel, daar lopen mensen doorheen'.
'Heb lief en doe wat je wilt (Augustinus)'.
'Doel van de wet is veilig Thuiskomen (net als verkeersregels)'.

 

 

Je kunt bouwen met goud (Vader), zilver (de Zoon) of edelstenen (de Geest) of met hout, hooi en strooi. Dan lijdt je ziel en je omgeving schade en pijn. Vanuit je aanraking met Hem die niet oordeelt, zul je steeds meer met goud, zilver en edelstenen bouwen. (Ook uit 1 Kor 3).

 

 

Het waren dagen waarin ik me gezien voelde! Vooral door de koeien 😀😀! Alle eer en dank aan Hem.

 

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooi verhaal! Zo een stralende glimlach en een goede trui eronder met 'happy' erop. Ik ben zelf onlangs ook naar een klooster geweest - in Maarssen - ook ik heb daar naar de koeien gekeken en er foto's van gemaakt. En in zo'n eetzaal gezeten.

    Dank je dat je dat met ons wilt delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je dat prachtig verwoord. Ik was er gewon weer even ...

    BeantwoordenVerwijderen