woensdag 16 november 2016

75% groen en 25% rood

Ik schreef het vandaag nog naar iemand: 
In de eerste helft van het jaar zag mijn leven er zo uit: 75% rood en 25% groen. Na een turbulent eerste half jaar en mezelf steeds meer leren begrijpen inclusief héél veel plannen om van rood naar groen te komen of rood te voorkomen, is er veel rust gekomen. 
Een voorbeeld is het plan waarbij ik scenario's heb wat een ander mogelijker wijs aan het doen is, als er niet (gelijk) een reactie kont. En dat helpt echt! Ik hoef me niet meer druk te maken over mogelijke afwijzingen. Die ander is aan het lezen, boodschappen doen, vergaderen, werken, vrijen of alles tegelijk. 
Veel meer rust. 
Dus nu ziet mijn leven er zo uit: 75% groen en 25% rood. 
I love my new life!!! 
Ik doe lekker mijn ding. 
De huishouding, lezen, wandelen, een boodschapje, dagboekschrijven, kleuren. 

 

En dat alles op autistische wijze. Geen leraren meer die me voor niet-netjes kunnen kleuren een onvoldoende geven. Maar gewoon alles in rust. Geen goed of fout. 
Ik hoop die 75% groen en 25% rood graag zo te houden. Voor mijn gezondheid en voor dat van mijn gezin. 
Ik doe alles wat in mijn vermogen ligt om te voorkomen dat dingen fout gaan zoals in het verleden. En dat kan alleen omdat ik mijzelf nu beter begrijp. 
Ik ben wat in paniek geweest als er geen antwoorden kwamen. Puur vanwege de onduidelijkheid. En als mensen dat niet begrijpen en daar ongewenst op reageren, schrik ik daar weer van. Uit die schrik en met oprechte spijt van mijn gedrag ging ik mensen dan bloemen sturen. Als dat goed ontvangen werd, kon ik weer groen worden, omdat er eindelijk duidelijkheid was. Werd het bosje gezien als nog eens extra geclaim, nam het rood alleen maar toe. Dit patroon heb ik bij meerdere mensen gehad. En Ton ga ik helemaal verrot schelden. Ook niet leuk. Zulke ongewenste situaties tekkel ik nu door het plan waarbij ik mezelf duidelijkheid verschaf in het niet beantwoorden van mijn telefoontjes. Ik heb het al best vaak toegepast, de afgelopen weken. En het werkt! Ik blijf groen en ga lekker in mijn eigen tempo door met mijn activiteiten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen