maandag 21 november 2016

Het totáál niet meer overzien...

Deze blog is een uiting van dingen even niet meer kunnen overzien...
Een aantal weken terug postte ik op fb dat we flinke financiële tegenslagen hebben. Of mensen uitkomst weten. Het ene vergelijken na het andere kwam voorbij. Ik had óók autistische kinderen. Zóveel zelfs. Wij gaan alleen kamperen. Niet zeuren.
Nee ik zeur niet.
Maar elke weg is een eigen weg.
Vergelijken heeft geen zin.
En mijn weg is een weg die ik even niet overzie.
Wat overzie ik nu niet?

We gaan in de kerstvakantie met zijn 3en naar Berlijn. Jongste is dan een week naar de opvang. Dat zóuden we in de herfstvakantie gedaan hebben, maar omdat oudste plots geen herfstvakantie bleek te hebben, hebben we het om moeten boeken naar de kerstvakantie. Waardoor het toch wel flink duurder werd dan begroot. Au... Dat was eigenlijk niet de bedoeling.

In oktober 2017 hoop ik 50 jaar te worden. Dat hoop ik eigenlijk toch wel te vieren. Met mensen om me heen die ik zelf uitkies en die me lief zijn. Kost helaas ook geld...

Daartussen in zit nog een zomervakantie:

Week Datum oudste jongste
Week 0 Za 8 juli vrij  school
Week 1 Za 15 juli vrij dagopvang Cello
(zelf heen en weer brengen)
Week 2 Za 22 juli vrij dagopvang Cello
Week 3 Za 29 juli vrij vrij
Week 4 Za 5 aug. scoutingkamp vrij
Week 5 Za 12 aug. vrij vrij
Week 6 Za 19 aug. school vrij

Als je dit schema bekijkt, zie je dat we alleen op vakantie kunnen in week 3 & 4 (wederom een week zonder oudste) of in week 4 & 5 (ook een week zonder oudste).
In de week dat oudste dan mee gaat (week 3 of week 5 zou jongste dan een week naar Nijmegen kunnen, zodat we volle aandacht voor hem hebben en wij ook rust hebben, anders hebben we nog geen rust). Maar in week 3 kan de vriend van oudste niet, die ook al jaren met ons meegaat, omdat het bijna een broer van oudste is.  Dus blijft over: week 4 & 5. Week 4 is oudste dus op scoutingkamp. Week 5 zou jongste dan naar Nijmegen  kunnen (moet nog geregeld worden). Okay... Het advies opvolgen. Kamperen. Wat we jaren gedaan hebben. Maar in week 4 is alleen jongste er bij. En dan is het ONMOGELIJK om onze vouwwagen op te zetten. Het is best een hele klus. Wij worden letterlijk ouder (ik bijna 50 en man dan bijna 59). En vooral bij man gaan de jaren tellen: artrose, ander lichamelijk klachten. Tot 2 jaar terug hielpen oudste en vriend dan nog mee. Maar ja. Dié zijn er dan niet bij. Ik kan de zoveelste hulp-oproep op FB doen voor 2 vrijwilligers: Ëén die jongste één op één in de gaten houd (want dat zou dan ook nog moeten tijdens het opzetten van de vouwwagen) en één die even een handje helpt met het opzetten. Maar ja. Ik heb ervaring met zulke oproepen. Ach een wee reacties. 'ik hoop dat jullie mensen vinden'. Ja, dat hopen wij ook. Voor dat je zulke mensen gevonden hebt, kun je al op geen camping meer terecht. Dat kun je nu al niet meer. Ja, zeg je dan... zoek dan een kleine camping met minder 'luxe'. Maar jongste moet je bezig houden. Zit je op een camping met alleen een veld, moet je er van ellende elke dag op uit naar binnenspeeltuin, buitenspeeltuin, zwembad. Kost ook geld. Kun je beter een camping zoeken waar dat bij zit. En dan moet er nog een auto bij kunnen, want het gros van jongste zijn verschoningsspullen houden we in de auto, omdat we anders wel 2 vouwwagens op kunnen zetten... En een beschutte plek, waar jongste niet alle kanten het veld af kan rennen. Want je draait je om en hij is weg... Ogen en oren van voren en van achteren heb je nodig en een reactiesnelheid van een 18-jarige. Het liefst ook met een grote schommel midden óp het veld, waar we met de vouwwagen uitzicht op hebben. Het zijn zoveel eisen dat in de weken dat we willen daar geen camping voor te vinden is...
Dan toch maar weer een huisje? Het viel afgelopen jaar reuze mee met jongste. Maar ja... daar dezelfde eisen... Zomaar een schattig goedkoop natuurhuisje of trekkershut huren, is onmogelijk. Jongste breekt de boel af, en je moet er dagelijks op uit. Dus dan ga je zoeken op de parken. Nou... Die week 4 en 5 (4 aug. t/m 18 aug.).... je valt achterover van de prijzen... Zoveel verdient man nog niet in een maand.... We hebben het afgelopen jaar één keer gedaan. Het is super en boven verwachting bevallen (omdat we een luxer huisje hadden, waar jongste de ruimte had en we óók nog konden zwemmen en spelen. Voor een ander luxe. Voor ons met jongste minimale eisen om een beetje vakantie te kunnen hebben). Maar ook nu was het al boven budget. Dat trekken we niet nog een jaar.

Kortom... Ik word stápelgek...!!!

Voor alle duidelijkheid: die 2 weken dagopvang zijn weken die vaststaan. Het is niet net als bij 'gewone kinderopvang' dat je kunt aangeven wanneer je kind komt. Bovendien moet ik hem dagelijks heen en weer brengen van en naar Rosmalen. Dus die 2 weken vallen af om op vakantie te gaan. En die weken er na zit je met hem thuis (uitgezonderd één week dat hij naar Nijmegen kan). Plus dat de vakanties van oudste en jongste nog scheef lopen...

En uiteraard blijven we in Nederland, omdat het op bereisbare afstand van Nijmegen en onze woonplaats moet zijn, i.v.m. de wissel van jongens halverwege.
Kortom... we zaten vorig jaar eigenlijk al met een dilemma en zijn toen éénmalig ons boekje te buiten gegaan... Maar een vakantie voor ons is géén eenvoudige klus... Dus ga s.v.p. niét oordelen of vergelijken (dat jij het wel kan om lekker met de kids te gaan kamperen, low budget). Jij hebt geen kind als jongste (al beweer je dat je er 4 hebt gehad). Je hebt niet onze portemonnee. Ieder heeft zijn/haar eigen weg en dit is de onze. Punt.


4 opmerkingen:

  1. Allereerst weer super dat je dit deelt en ik weet ( helaas) hoe duur vakanties zijn en hoe snel je moet reserveren wil je iets hebben binnen jullie periode en ook nog eens goed zijn voor jullie jongste. Ik wens jullie Zijn zegen hierbij en respect meid ❤️
    Natuurlijk gaan de jaren meetellen plus dat jullie al de dagelijkse zorg hebben dus ook weleens even RUST willen en dat heeft niets te maken met het feit dat je wel of niet van je zoon houdt dat is gewoon zorgen voor jezelf om even op te laden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is het Ronald macdonald vakantiehuis niet iets om een weekje met de jongste heen te gaan? Er zijn verschillende locaties in nederland

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ga ik me eens in verdiepen. Dank voor de tip.

      Verwijderen