vrijdag 30 december 2016

Mensen roeptoeteren soms maar wat


Goed bedoeld geven mensen vaak antwoorden. En ze roeptoeteren zoals iedereen dat eigenlijk doet. En zonder oordeel: ik doe daar zelf net zo hard aan mee.
Maar ik ben me vandaag van een aantal dingen diepgaand bewust geworden:
  • Als mij zoiets overkomt als beschreven in de blog van eerder van deze dag (http://kwetsbaarheid.blogspot.nl/2016/12/wat-nu.html) en ik zeg: 'ik sta er boven', dan haal ik een ander neer. En dát wil ik nu juist niet!!!
  • 'sta er boven' is vaak een goedbedoelde reactie van mensen als je dat deelt. Je moet er boven staan, hij/zij is je vriendschap dan niet waard. Ben ik het niet mee eens. Iedereen is het waard geliefd te zijn. Alleen matcht het niet altijd. Maar ik wil niet in meer of minder denken.
Ik denk dat het vaak zó bedoeld wordt, als mensen zeggen: 'ga er boven staan': Ik denk dat ze bedoelen dat je die ánder niet de macht moet geven om jezelf neer te (laten) halen. Want dát is ook niet de bedoeling. Maar ik wil absoluut niet boven een ander gaan staan. En iedereen is vriendschap waard. Alleen niet altijd (meer) met mij. 

En ik las vandaag nog een mooie quote: 'Genade moet eerst van buitenaf naar ons toekomen, voordat zij binnenin ons tot ontwikkeling kan komen.'. Daarbij moest ik denken aan mijn kerstverhaal in 30 seconden. Deze quote is daar een mooie samenvatting van. (http://kwetsbaarheid.blogspot.nl/2016/12/van-buitenaf.html).

Maar dat is niet zomaar roeptoeteren. De van binnen ontwikkelde genade, maakt dat ik in staat ben om met situaties om te gaan als hierboven beschreven. Niet mezelf neerhalen. Niet die ander neerhalen. Maar elkaar - met elk hun eigen piketpaaltjes - liefhebben. En ik denk dat dát bedoeld wordt met 'er boven staan'. Maar het klinkt voor mij vaak anders...


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen