zondag 19 februari 2017

Het bonnetje

 

Ik heb het al langer in mijn hoofd om hier een blog over te schrijven. Niet over het bonnetje waarover in de politiek zoveel te doen is. Nee over mijn persoonlijke bonnetjes. Ik loop er keer op keer tegen aan. 
Voorbeeld: kruidvat. Vroeger pakte de caissière een tasje voor je in en kreeg je de boodschappen - met bonnetje - mee. Sinds je geen tas meer krijgt - en dus braaf met je eigen tas aankomt - pakken zij niets meer in. Rondom het afrekenen liggen er dus best veel handelingen, die voor mij best veel vergen. Ik pin. In een eindeloze rij, kan ik niet vast mijn pasje pakken, want ik heb een vol mandje vast. Dus caissière slaat alles aan. Ik pak mijn portemonnee uit de rits van mijn handtas. Eerst de kruidvat-pas zoeken. Na scannen die weer terugstoppen. Mijn pinpas pakken. Pinnen. En zodra ik op akkoord druk, komt de vraag 'wilt u het bonnetje?'. 'Ja, graag'. Daar staat caissière binnen een seconde met het bonnetje te zwaaien. Maar ik moet eerst mijn pas terugstoppen in mijn portemonnee en daarna die portemonnee weer achter de rits stoppen. Dan pas kan ik de bon aanpakken, die ik gelijk moet neerleggen, omdat ik de boodschappen moet inpakken. Mijn tempo ligt niet zo hoog. Dat merk ik aan hoe ongedurig al die caissières met kassabonnen naar me zwaaien. Maar elke handeling vergt concentratie voor me. Ik kan het alleen één voor één. Taakje voor taakje. En voel me erg opgelaten met een lange rij achter me en een - driftig met kassabon zwaaiende - cassière vóór mij. Telkens als ik naar de winkel ga, loop ik tegen deze ergernis aan. En nu heb ik hem beschreven. Wetende dat er ergere dingen zijn. Wilde het gewoon even kwijt. Want het blijft haken in mijn hoofd... 

3 opmerkingen:

  1. Herkenbaar hoor heb ik met mijn rechterarm en hand die door oedeem niet flexibel zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben ook niet zo vlug door mijn reumahanden ..herken het helemaal.Je voelt je opgejaagd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik met m'n polyneuropathie en reuma doe er ook lang over.....jammer voor de mensen achter mij maar ik heb me daar inmiddels overheen gezet 😘

    BeantwoordenVerwijderen