vrijdag 10 maart 2017

Vol bord - leeg hoofd


Een vol bord is inderdaad een stress-factor voor rood worden. Helemaal als dingen anders gaan zoals gepland.  Als ik het eten op het vuur heb en mijn man belt dat hij vertraging heeft. (was gisteren ook weer het geval).
Mijn hoofd kan ook vol raken van heel veel prikkels, ontmoetingen, kleuren, geuren, onderprikkeling (kan dus ook voor rood zorgen!!), nieuwe dingen, spannende dingen (tandarts!!).
Zelfs al heb ik 10tallen to-do-lijsten, kan ik nog het overzicht kwijt raken. Zolang ik zelf kan sturen, is het prima. Blijkt het stuur in handen van anderen te liggen (mensen die onverwachts besluiten aan de deur te komen (pakketbezorger), NS, mensen die de telefoon niet opnemen, falende apparatuur (telefoons, computers) etc.), dan ben ik de controle én het overzicht kwijt. Ik kan zoveel lijstjes hebben, dat ik lijstjes voor de lijstjes maak en het super dwangmatig wordt. Mijn moeder noemde mij vroeger vaak een ‘systeemlijer’. Alles moest volgens een (MIJN) vast systeem.
Nu ben ik blij dat ik hulpmiddelen (plannen) heb om groen te worden als ik rood ben of om rood te voorkómen. (zijn echt andere plannen. Als ik oranje ben, kan ik me heerlijk vrij/groen kleuren en zo voorkom ik dat ik doorschiet naar rood. Als ik rood ben, pak ik mijn plan met picto’s. Dan is taal te veel. Kleuren te veel. Schrijven en daarna rusten met muziek en dan wandelen, is het enige wat me uit het rood haalt. Geen extra prikkels toevoegen van geruststellende woorden, kleurplaten die ik niet overzie (omdat ik alleen de details zie), etc. etc.).

Alle dagen vullen mijn bord
met ongekende snelheid.
Keer op keer
verbaast het mij weer.

Zo vol.
Zo veel.
Zo snel
stapelen zorgen,
vertwijfeling en vragen
zich op.
Toch blijft
mijn oog gericht
op boven.
Omdat ik weet
dat dáár
keer op keer
- nog meer dan de vorige keer – 

licht
luchtigheid
en liefde
balans brengt,
rust en vertrouwen
hun wortels
vinden in mijn hart.

(en als daar plannen voor nodig zijn, dan zie ik dat als een geschenk van Hem!!)

1 opmerking:

  1. Dat heb je weer mooi verwoord en gekleurd.....schitterend kleurboek heb je meid

    BeantwoordenVerwijderen