dinsdag 4 april 2017

Just be you.

Profielfoto's op FB veranderen in regenboog-vlaggen. Om steun te betuigen aan homo's. Een groep die niet in alle vrijheid zichzelf kunnen zijn. Velen voelen zich niet meer veilig om de haat jegens hen. 

 

Ik moest denken aan mijn eigen blog die ik een tijd terug schreef: http://kwetsbaarheid.blogspot.nl/2017/03/wow.html. In hoeverre kan ik mezelf zijn en in hoeverre moet ik dat - voor mijn eigen gezondheid - onderdrukken/disciplineren met allerlei plannen. Omdat ik het bijvoorbeeld lastig vind om te gaan met die vele verzamelingen aan verschillende sociale regels (vasthangend aan elk verschillend mens), wat me verward. Dus kan ik me beter disciplineren. 
Maar soms lukt het me echt niet om NIET mezelf te zijn. 
Vanmiddag gewandeld, gebeden, het zonnetje dat mijn gezicht verwarmde. 

 
 
 
 
 

Ik voelde Zijn liefde. Ook voor mensen die me lief zijn. En die moest stromen. Dat ben ik. Ik heb je lief. En hier heb je hem. Ongefilterd. Ik zit dan achter mijn toetsenbordje op mijn smartphone om een bericht te typen. Een bericht dat mijn (Zijn) liefde uit. Gewoon zo heerlijk dicht bij mezelf. Spontaan. De spontaniteit wordt gelijk gesmoord door twijfel. Mijn groene middag overhoop gooien door op send te drukken? Nee! Ik moet mezelf disciplineren. Kan niet falen hoor! Falen mag! Maar te vaak falen? De spontaniteit maakt plaats voor twijfel van een kwartier. Liefde geblocked door mijn eigen plannen. En toen dacht ik aan die tekst die ik deze dagen zoveel voorbij zag komen. 'just to be you'. Het enige wat ik hoef te doen en waar ik in feite toe geroepen ben is mezelf zijn! Ik kan niet NIET mezelf zijn. Ik stond mezelf toe te falen en drukte op send. De liefde mocht stromen. Ik voelde vrijheid! Ik mocht even uit mijn eigen ei! Verdrietig dat ik het gevoel heb te vaak te falen en vóór dat ik faal (impulsief gebeurd het gelukkig nog nauwelijks, omdat dat disciplineren een tweede natuur wordt), twijfel ik echt minimaal een kwartier of het het waard is voor mijn gezondheid om te falen. Ik houd mijn kaartje dan in mijn hand ('falen mag', staat er op) en er vindt vanbinnen een gevecht plaats tussen mijn spontaniteit (mijn natuur) en niet WILLEN falen. 

Na mijn falen vanmiddag (geen spijt, liefde mag stromen en ik weet zeker dat de liefde ontvangen is en weer doorstroomt) ben ik me thuis toch maar weer groen gaan kleuren (want was er wel oranje van). 

 

Ik was vrij om de keus te maken de liefde te laten stromen (geen slaaf van mijn plannen) en de ander is vrij haar/zijn eigen sociale regels te hanteren. Die hoeft geen slaaf te zijn van mijn oprecht goedbedoelde doorgegeven liefde (Galaten 5:1). En dat gaf rust. Zo werkt Zijn liefde. Zo werkt Zijn vrijheid.

En voordat je gekke dingen gaat denken bij het doorgeven van liefde... dat kan een kaartje zijn, een bemoediging of simpelweg een felicitatie. Dat mag stromen naar een ander. Niet terug naar mezelf. Ik was enkel mezelf. Just be me.

1 opmerking:

  1. Een mooie plaat gekleurd, en prachtige foto's gemaakt! Gr. Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen