dinsdag 16 mei 2017

(On)bereikbaar

Citaat: 'Een onbereikbaar persoon is niet imand met wie je graag wilt omgaan'. 
De meeste mensen denken dan 'ja doei!, jij wilt geen relatie, dan ben ik ook weg'.

En wat doe ik met mijn autisme? 
 

Ik blijf met bosjes tulpen aan deuren verschijnen, om tóch relatie te krijgen. Die onbereikbaarheid kan toch niet waar zijn? Hoe onbereikbaarder iemand (misschien wel juist hierdoor) probeert te zijn, hoe ondergeschikter ik me voel, hoe meer ik denk 'dit kán niet waar zijn', hoe meer ik toch weer met bosjes tulpen aan de deur kom (omdat ik er voetstoots vanuit ga dat het niet waar IS dat er onbereikbaarheid is). Nog lastiger is het als die onbereikbaarheid er eerst niet was, maar gaandeweg gegroeid is. Dan kun je helemaal niet geloven (met je ziel) dat het waar is. 

Dat is ook de betekenis van de tulpen op de cover van mijn gedichtenbundel. 

 

Tulpen in de kleuren oranje/rood, omdat het niet fijn is natuurlijk. Permanent verlangend naar relaties, waar anderen hun stinkende best doen signalen af te vuren dat ze geen relatie WILLEN. Ze maken van zichzelf onbereikbare mensen. En ik blijf mijn best doen hen te bereiken. Liefde betekent voor mij: 'jij hoort er ook bij!'

We moeten omgang met iemand hebben, willen we met die persoon een relatie kunnen aangaan. Dus ik doe niet anders dan te trachten omgang te krijgen met mensen. 

Dat is gebroken. Vandaar de scherven. Scherven die in Gods hand mogen drijven. Hij is niet onbereikbaar. Aan Hem voel ik me totaal niet ondergeschikt, hoe Heilig Hij ook is. We hebben omgang met elkaar. Er is relatie. Hij is wel mijn Vader, maar ik ben tevens onderdeel van Zijn bruid. 

Ik voel me steeds kleiner worden, naarmate een ander zich steeds onbereikbaarder gaat opstellen. Dan lijkt het of die ander op een soort voetstuk komt te staan. Door zo onbereikbaar voor mij te willen zijn - om wat voor legitieme reden dan ook - plaatst die ander zichzelf ook boven mij. 
Dus ik pak mijn laddertje en klim met mijn tulpen naar je toe. Op zoek naar gelijkwaardigheid en relatie. Zoals mijn ideale wereld in mijn hoofd er uit ziet. 

In deze blog zeg ik niet dat ik geen relaties heb. Godzijdank wel. In deze blog zeg ik dat ik óók relatie wil bij mensen bij wie ik me buitengesloten voel. Liefde betekent voor mij: 'jij hoort er ook bij!'

Ben je nieuwsgierig naar mijn bundel waarop en waarin de kleuren groen-oranje-rood bewust een prominente plek hebben, evenals de gelijkwaardige relatie met mijn Vader? Hij is hier te bestellen: https://www.jongboek.nl/shop/index.php/catalog/product/view/id/244099/s/de-scherven-die-woorden-werden-111614-www-jongboek-nl/.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen