zondag 21 mei 2017

Out of the box.

Al járen kwam ik zulke objecten tegen net buiten en binnen Oss (in een straat waar nog wat oude boerderijen staan; Ussenstraat): 

 

Het haakt al jaren in mijn hoofd. En toen ik er vanmiddag tijdens een ontspannen fietstochtje weer langskwam, was ik het beu. Nú wil ik het weten. Ik pleur mijn vraag op FB. Ik ben kennelijk niet de enige die het niet weet. Er kwamen suggesties als een markering voor een gasleiding of waar ooit een kruisbeeld/kapelletje stond. Ik voelde op mijn klompen dat dat niet kon kloppen, omdat ze veelal langs weilanden te vinden zijn en deze aan de Ussenstraat is in een gebied waar in oude tijden ook boerderijen vee hielden. Sommige oude boerderijen (alleen de woningen ervan) staan nog in deze straat. 

De vraag ook al heel vaak aan google gesteld. Ik typte dan in: 'vierkante box in weiland', waarna ik allerlei babyboxen te zien kreeg. 
Dat schoot niet op. En het bleef maar haken en bleef maar haken. Dat voelt letterlijk als druk op de borst - zo'n onbeantwoorde vraag. 
Opeens bedacht ik me tijdens het eten koken dat ik vlak voor Nuland zo'n ding zag met een bordje erbij. Maar omdat jongste toen bij me in de auto zat kon ik niet stoppen. Dus ik vertelde onder het eten dat ik na het eten met de auto naar een object met een bord erbij wil. Oudste - met vriend die er bij was - lag in een deuk! Vond het maar een autistisch gebeuren. Maar de nieuwsgierigheid was gewekt. Ze wilden wel mee naar het object! 
Gevonden! En na jaren haken, het antwoord op mijn vraag. 

 

 

Schutskooien  In het verleden waren er in Brabant veel kleine boerenbedrijfjes. Die hadden in de regel wel wat vee rondlopen in vaak provisorisch omheinde perceeltjes. Er brak nog al een wat vee uit dat dan op de openbare weg terecht kwam. Daarom bouwde de gemeente schutskooien of  stallen waarin losgebroken, verdwaald of onbeheerd grazend vee werd opgevangen. Het vee werd dan meestal door een gemeenteambtenaar (de schutter) verzorgd, totdat de eigenaar zich meldde.Tegen betaling van het schutgeld, een vastgesteld bedrag per dag, kon de eigenaar, meestal geverifieerd door de veldwachter, zijn verloren dier weer meenemen. Kwam de eigenaar niet opdagen, of wilde hij niet betalen, dan kon het geschut vee na drie dagen worden verkocht. Regelgeving rond de schutskooien was al bekend in 1623. Schutskooien zorgden soms ook voor extra belastinginkomsten. Wie door eigen schuld vee op moest halen bij de schutskooi betaalde al gauw vijf of zes gulden per dag.

 

Zo zag het er vroeger uit in de Ussenstraat. 


Met oudste en vriend nog een lekker ijsje gegeten om te vieren dat we nu weten dat 'het object' (hoe moest ik het anders benoemen?) een schutskooi is. Wat zal ik lekker slapen vannacht 😉.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten