woensdag 12 juli 2017

Een vereenvoudigd leven

In een tijdsbestek van zo'n 7 jaar is mijn leven zo veranderd: 

 

Bovenin de trechter was hoe mijn leven er uitzag. Vreselijk veel ballen in de lucht... : 
  • Gezin
  • Werk
  • Mijn onverwerkte Verleden
  • Sporten
  • Sociale contacten
  • Kerk
  • Dingen met de kinderen (zwemmen, therapie, school, uitjes)
  • Familie
  • Gesprekken/therapie vor mezelf
  • Huishouding
Onderin de trechter zoals het leven nu is: 
  • Huishouding 
  • Gezin
  • Familie
  • Kerk 
  • Dingen die ik WIL doen. 
Zoals je kunt zien, was bovenin de trechter de grens naar rood flinterdun. 
Onderin, zit er een dikkere, groene muur tussen. Om in balans te blijven doe ik veel meer in mijn eigen tempo wat ik WIL doen. En af en toe voegen zich wat dingen toe aan mijn vereenvoudigde leven: (onverwachts) bezoek, ergens heen gaan, een afspraak met iemand, een dag die anders loopt dan gebruikelijk. Ik kleur, bak, lees. Gedoseerd probeer ik die prikkels van buiten toe te voegen - desnoods met een plan (parachute) er bij. Een vereenvoudigd leven, met gedoseerd daar dingen aan toegevoegd. Dat maakt dat dat vereenvoudigde leven veel groener is, dan jaren terug. God-zij-dank. Mensen die al langer FB vriend met me zijn, zullen het kunnen beamen. Er staan minder paniek-Posts op mijn tijdlijn. 
Gedoseerd laat ik de buitenwereld binnen, waarbij ik ook wel een op de rood-grens belandt. Dan was het achteraf niet zo wijs... of moet ik zorgen voor een beter plan, de volgende keer. Het vereenvoudigde leven voelt wel benauwder - eenzamer. Beperkter. Kleiner. Nauwer. Maar als ik dan besef hoeveel ik er mee win: een groener leven... dan is het goed zo. Ik kan het leven beter aan. Dat is een vereenvoudigd leven méér dan waard... 

Dat mijn leven minder complex is, merk ik ook aan de maandelijkse gesprekken met onze predikant. Het gaat niet meer alleen over mij. Maar ik mag ook in zijn hart kijken. Waarbij thema's als vergeving en ondanks alles vriend blijven aan de orde komen. Over de flinterdunne scheidslijn van gezond zijn en ineens dader zijn. Of slachtoffer. Of psychisch ziek. Hoe beschadiging uit het verleden je tot dader kan maken. Etc. 
Hij heeft ook uitgebreid hierover gesproken, waarbij hij als vriend betrokken was én is, ondanks het besef dat vriend een afschuwelijke daad heeft begaan en echt ziek is in zijn hoofd. 
Als je deze 3 artikelen leest, weet je waar ik het over heb: 

Als je zelf groener bent, mag je ook meer in het hart van anderen kijken. 
Maar hoe eenvoudig het leven ook lijkt, het is toch hard werken! Hard werken om de balans te houden. Voortdurend keuzes te maken wat ik toevoeg in mijn eenvoudige leven en of het dan niet te veel wordt. 
Ik ben op de goede weg en knok ervoor om dat zo te houden. Het is i.i.g. véél gezonder dan dat vele rood. 
En ja, het is soms saai... Maar toch... ben ik trots op mezelf. Op mijn gemiddeld genomen groene leven. Want ik weet waar ik vandaan kom... 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen