donderdag 27 juli 2017

imperfect / typisch autistisch

Ik plaatste vanmiddag deze kleurplaat op fb met deze begeleidende tekst:

'Met wasco gekleurd. Dan moet je 'het perfect willen zijn' helemaal loslaten, want of ik had geen goede wascokrijtjes, of mijn motoriek is er niet geschikt voor. Waar de kleur moest komen kwam hij niet en waar hij niet moest komen kwam hij wel. Maar hij is prachtig zoals hij is, juist met de imperfectie. Net als ikzelf. En jij. Prachtig zoals je bent, mét je imperfectie. Deze kleurplaat draag ik dan ook op aan al mijn vrienden die worstelen men hun persoonlijke imperfectie, die het weg willen hebben, of er tegen vechten. Je bent goed zoals je bent. Falen mag. Imperfect zijn mag. <3 '

Ik heb deze kleurplaat gemaakt, toen mijn man even lag te slapen. Ik liep met deze fb- post naar hem toe en hij zei: 'Mooi gedaan! Het is een leeuwenkop.' Huh? Ik goed kijken. Je, verrek. Het is een leeuwenkop. Laat ik dat toch niet gezien hebben! Als ik zo'n kleurplaat ga kleuren, zie ik de vakjes. Ik let op symmetrie van de vakjes (wiskunde gestudeerd hé 😉). Is die er niet, dan kan ik daarin de perfectie ook loslaten. Want het is al geen perfecte plaat. Ik was hier ook op zoek naar symmetrie. Ik dacht dat dat groen blaadjes waren en die twee ogen twee bedjes aan blaadjes. Als ik had geweten dat het een leeuwenkop was, had ik ook hele andere kleuren gebruikt! Ik maar denken dat het ern abstract figuur was....
Maar het is precies hoe mijn autistische hoofd werkt. Bij kleuren, maar ook in het 'echte' leven. Ik zie de (eindeloos vele) details, maar heb totaal geen zicht op het geheel.
Ik moest er wel om lachen... Over imperfectie gesproken...
Een kleurrijke leeuwenkop.
Ik vind hem mooi!!! Jij ook? Maar dat laatste (wat jij er van vindt)  bepaalt niet mijn en mans oordeel: Mooi.

2 opmerkingen:

  1. Helemaal niet verkeerd gekleurd hoor, die leeuwenkop zag ik al maar dat komt omdat ik dezelfde kleurplaten heb en hij is mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zag het ook eerst niet hoor...tot ik het gelezen had.Heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen