zaterdag 15 juli 2017

Laat mij jouw stem zijn

Er is een tijdje terug een lied uitgekomen van Reni en Elisa Krijgsman met de titel 'laat me je stem zijn'. Het gaat over het onrecht van kinderen in armoede. Hier kun je het zien/horen:
https://cip.nl/61962-luister-naar-de-prachtige-nieuwe-single-van-reni-elisa-over-onrecht.

Onze jongste is niet in armoede geboren. Gelukkig niet. Maar toch moet ik met dit lied geregeld aan hem denken. Hij heeft geen stem. Letterlijk niet. Kan niet voor zich zelf opkomen. Hoewel hij gelukkig een sterke wil heeft en wel duidelijk laat merken als hij iets NIET wil. (Zelfs niet als het voor zijn heil is, want dat beseft hij niet).
En als je hem een beetje kent, weet je ook wat hij WEL wil. Hij neemt je aan de hand mee, om te wijzen/commanderen wat zijn wens is.
Maar in de samenleving heeft hij geen stem. Hij zal niet kunnen vertellen waar hij later wil wonen. Hij kan nauwelijks overbrengen hoe hij zich voelt, anders dan te gaan gillen... of (ondeugend) lachen.

Andere mensen zullen altijd zijn stem moeten zijn. Voor hem opkomen als er verkeerde beslissingen worden genomen. Aan de bel trekken als hij zorg meer zorg nodig heeft dan hij krijgt.
Machteloos afhankelijk is hij van mensen om hem heen die zijn stem liefdevol moeten vertegenwoordigen.

Het lied gaf me inspiratie om een nieuw filmpje te maken met foto's en filmpjes van hem (het nummer eindigt met een filmpje waar jongste fietst, dus even helemaal afkijken).
Zijn leven voelt ook zo vaak als onrecht. Het is zo niet bedoeld en is toch zo. Wie komt er voor jou op?

Het vorige filmpje van hem was al weer wat jaren geleden. Dat was Benjamin:


En nu dus een nieuw filmpje. Laat mij jouw stem zijn:





2 opmerkingen:

  1. Hoe krijg je het bij elkaar gebracht. Dit lied had me al zo geraakt,met jou verhaal luister ik weer anders.Hij is veilig bij jullie en bij onze Hemelse Vader

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontroerend. ... En wat heb je het mooi in elkaar gezet! Groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen